Trend uzavírání malých vesnických obchodů ustal. Mnohé však nadále bojují o přežití

Tržby družstevních prodejen Coop vykázaly v loňském roce růst o 7 % na téměř 33 miliard korun. Celkově tak Skupina Coop dosáhla o více než dvě miliardy vyššího obratu než v roce 2019. Na platech či speciálních odměnách spojených s pandemií koronaviru pak zaměstnanci dostali dohromady přidáno zhruba 300 milionů korun. Podle zkušeností Svazu českých a moravských spotřebních družstev (Skupina Coop) sdružujícího 46 spotřebních družstev, se již – i díky podpoře ze strany územních samospráv – zastavil i trend uzavírání malých obchodů v obcích, i když ještě stále řada, zejména menších prodejen bojuje o své přežití.

Jak informuje portál pro tradiční trh Samoška (www.samoskaweb.cz ), v prodejnách Coop došlo celkově jak ke zvýšení frekvence nákupů, tak velikosti průměrného nákupu. Podle předsedy představenstva Svazu českých a moravských spotřebních družstev (Skupina Coop) Pavla Březiny růst souvisí se snadnou dopravní dostupností prodejen a také tím, že mnoho zákazníků preferovalo bezpečnější nákup v menších prodejnách.

Skupina Coop provozuje v Čechách a na Moravě více než 2400 obchodů různých formátů, klíčovou část z hlediska počtu tvoří vesnické prodejny.

V mnoha obcích naše prodejny suplují poštu, lékárnu či v návaznosti na službu cashback i bankomat. Lidé jsou rádi, že díky našim prodejnám nemusí za každým nákupem a dalšími službami daleko cestovat, často jsou naše prodejny navíc prakticky jediným sociálním centrem v obcích,“ připomněl Pavel Březina.

PODPORA ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁV

Mnoho zejména menších prodejen sice stále bojuje o přežití, celkově však trend zavírání malých obchodů v obcích ustal, a to jednak díky zájmu zákazníků a někdy i pomoci územních samospráv . „Jsme vděčni za podporu, kterou nám v místech, kde je rentabilita prodejen na hranici, poskytují místní úřady, které udržení prodejny považují za důležité pro celkové fungování obce,“ zdůraznil dále Pavel Březina.

Nakupování ve vesnických prodejnách prochází podle dat, které má Coop k dispozici, celou řadou změn. I v menších prodejnách je dnes standardem využívání platebních terminálů a ve více než 500 prodejnách je možné nakupovat prostřednictvím e-shopu. Jak dále Pavel Březina konstatoval, je důležité, že prodejny Coop se – na rozdíl od prodejen nadnárodních řetězců – umí přesně přizpůsobovat lokálním potřebám, mají tak například různé otevírací doby, ale také sortiment či soubor dalších služeb.

V mnoha aspektech se měníme, zároveň jsou však i nadále naše družstevní prodejny úzce navázány na lokální dodavatele. Zájem o regionální potraviny přitom nadále roste a my jich máme největší podíl a často překonáváme v každodenní nabídce sortimentu i tolik oblíbené farmářské trhy,“ uzavřel Pavel Březina.*

/zr/

Ilustrační foto: Portál Samoška