01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Plzeňská karta je multifunkčním médiem

Od 1. června mají obyvatelé Plzně i další zájemci možnost využívat paměťovou čipovou kartu, zatím zejména v městské hromadné dopravě (MHD) a Integrované dopravě Plzeňska (IDP).

Projekt vznikl na Magistrátu města Plzně. "Naše město se liší od jiných měst, kde se na čipovou kartu běžně jezdí, tím, že u nás se nenastupuje do prostředků MHD jen předními, ale všemi dveřmi. Využití karty je proto problematičtější. Aby byl zajištěn komfort pro uživatele plzeňské MHD, bylo důležité zajistit tuto službu v širším rozsahu. Vznikl nápad, abychom připravili Plzeňskou kartu jako multifunkční médium. Magistrát pověřil uskutečněním záměru své dceřiné společnosti - Plzeňský holding (PH) a Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Systémovým integrátorem projektu a generálním dodavatelem je firma LogicaCMG," řekl nám ředitel informačních technologií Plzeňského holdingu, a. s., Ing. Martin Vimr.

NOSIČ PŘEDPLATNÉHO

Zatím karta funguje především jako nosič předplatného pro MHD a IDP. Nahrazuje papírové předplatné kupóny, jejichž platnost skončí v roce 2005. Ve volném tarifu (1 až 123 dní) je možné si libovolně vybrat období, kdy chce zájemce využívat dopravu. Tento volný tarif umožní zvolit si začátek i konec předplatného takřka libovolně a následně čipová karta slouží jako předplatitelský průkaz, na kterém mohou být nahrány i dva kupóny najednou. PMDP vybavil své revizory čtečkami čipových karet a jako doklad o předplatném uznávají Plzeňskou kartu i smluvní dopravci IDP Plzeňska - ze zhruba padesátikilometrového okruhu kolem města.

"V současnosti je na kartě předplatné jízdné, tj. adekvátní náhrada měsíčního, čtvrtletního, pololetního a ročního jízdného. Rozdíl je v tom, že existuje speciální čipový tarif, který si lze zakoupit na libovolný počet dní. Volný tarif je na 1 až 123 dny. V tom je projekt nový. Další změnou je, že pololetní předplatné se už neváže na kalendářní období, ale je možné je koupit ke každému prvnímu dni v měsíci. U ročního předplatného se doba platnosti prodloužila na 380 dní. To znamená, že platí vždy od 1. ledna na 380 dní. Od začátku roku 2005 uživatelé jednotlivé přestupní jízdenky si budou moci z peněz uložených na čipové kartě koupit jízdenku - časovou i jednotlivou - přímo ve voze. Současná variabilita tedy zůstane zachována a navíc bude rozšířena o časové jízdenky," vysvětloval Ing. Martin Vimr.

Plzeňská vstupenka

Od počátku tvůrci projektu počítali s tím, že Plzeňská karta bude multifunkční. Projekt má dnes dvě základní části - odbavovací subsystém PMDP a rezervační subsystém, do kterého se už zapojily Divadlo J. K. Tyla, Plzeňský kulturní servis Esprit a Informační centrum města Plzně. Celoměstský rezervační subsystém Plzeňská vstupenka uživateli umožňuje rezervovat si vstupenky do divadla či jinou kulturní akci přes internet: Vyhledá si akci či představení, uvidí rozložení míst v sále a je schopen si rezervovat konkrétní místo. Vstupenku zaplatí před představením až půjde okolo některé pokladny zapojené do systému předprodeje.

BUDOUCNOST

Odbavovací subsystém dopravy je připraven jak na přestupné jízdné, tak na časový tarif. Tento záměr PMDP uskuteční během příštího roku. Vedle předplatného na dopravu, do divadel a kulturních zařízení bude držitel čipové karty moci využít v rámci rezervačního systému i služby, které poskytuje město Plzeň (bazény, sportovní areály apod.). Se zavedením karty se uvažuje i v jídelnách škol a podniků, na úřadech, v knihovnách, galeriích, na parkovištích. V budoucnu lze očekávat, že čipovou kartou budou občané platit i různé poplatky městu, například za psy, za různá povolení a také parkovné. V současné době probíhající nultá etapa, která je základem celého systému, bude stát více než 30 mil. Kč. Jejím cílem je přilákat hlavně předplatitele, kterých je v Plzni asi 85 tisíc.

"Chceme však oslovit asi 170 tisíc osob sdruženými službami. Ne všichni totiž budou jezdit MHD. Společně s dalšími funkcemi bude tento systém výhodný i pro přespolní zájemce. Univerzální systém takového rozsahu jako v Plzni je v ČR zatím jediný a ani ve světe jich mnoho není. Při jeho přípravě i realizaci jsme shromáždili mnoho znalostí a zkušeností, o které se rádi podělíme s jinými městy," uzavřel Ing. Martin Vimr.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down